2012/12/24

Sverige och skönhet


Jag har länge känt att man som svensk inte får gilla skönhet. Vad jag avser är att vi svenskar är kända världen över för att vara extremt vackra, och tro mig - det stämmer! Men med detta har en extrem kärlek till naturen och det naturliga kommit, vilket jag också tycker är bra. Jag skrev ju i inlägget "Skönhetsoperationer" om mitt missnöje inför "köpandet av självförtroende" som hårt marknadsförs till unga tjejer idag. Vad jag dock tycker är väldigt synd är att man, framförallt som kvinna, inte tycks få gilla skönhetsbehandlingar. Om en man gillar skönhetsbehandlingar är han lite Beckham-esque metrosexuell och skön. Men en kvinna som gillar ansiktsbehandlingar, laserterapi, varningar, manikyrer, och allt vad som numera finns på menyn är istället en bimbo, patetisk, sorglig eller bara konstig.


Jag pratade med pappa om det här för ett tag sedan och uttryckte mitt missnöje. Jag fick nog min teori bekräftad när jag sa att jag använder en jättebra antirynkkräm och pappa utbrast, "men vad ska du med det till?" Ja han är ju min pappa, så det är ju klart han tycker att jag är tillräckligt vacker utan skönhetsprodukter och sådant. Men vi pratade om ämnet och han höll nog med mig ändå. Som svensk har man ett inbyggt anti-skönhetsfilter där man vill att alla ska vara fruktansvärt vackra, men inte göra något för att åstadkomma det…

Jag tycker därför att det är lite skönt ibland att bo i England. Här är folk dessvärre lagda åt det motsatta hållet och mottot "more is more" är en klassiker man ofta får höra. Det jag tycker är riktigt roligt är när man går och handlar smink. I Sverige ser sminkförsäljarna (eller vad man ska kalla de tjejer som jobbar på YSL, Chanel, Dior etc) ut som fotomodeller hela bunten. Så snygga att man nästan inte vågar sig fram med sitt fula nylle. Men här vill man nästan säga till dem att "bara för att du jobbar med smink behöver du inte ta på dig ALLT!" för det är dessvärre så de ser ut! Haha. En gång kollade jag på lite smink och tjejen som jobbade där smög sig upp på mig, "vill du att jag ska sminka dig lite?" Frågade hon och log ett brett leende som fick hennes extremt nästintill gråtonade foundationtunga hy att nästan krackelera. "Aldrig i livet" ville jag säga och backa därifrån som ur värsta skräckfilms scenen.

Jag har förresten precis hittat en salong i närheten som jag ska på konsultation hos i det nya året för att se om jag kan få laserbehandlig för mina finnar (Se inlägget "Vuxenacne")


Så nu vill jag dela med mig av lite enkla skönhetstips. Om man inte vill/ kan eller har råd att gå till en salong så bör man skaffa sig en Dermaroller. Nej, du behöver inte köpa en märkesroller, jag köpte båda mina (en 2,0 mm och en 1,0 mm) på eBay för £2 styck och de funkar hur bra som helst! Jag rullar dem med en organisk kallpressad olja för att minska irritation och underlätta återhämtning. Man ska även skaffa ett bra serum för sin hudtyp, problemområde och budget. Jag gillar Bare Minerals active cell renewal night serum. För övrigt kan jag varmt rekommendera Kiehl's double strength deep wrinke filler. OJ OJ OJ, använd den efter Dermarollern och sov ordentligt så ska du få se på grejor. För övrigt är det klassiker som gäller, sminka av dig varje kväll, tvätta ansiktet morgon och kväll, exfoliera regelbundet, rök inte, ät ordentligt och använd SPF 15 eller mer varje dag! (Så slipper man läderhud när man blir äldre)


Personligen tänker jag dock hålla mig borta från alla slags fillers och ingrepp av det slag. Jag gillar idén om att åldras med värdighet snarare än att se ut som Courtney Cox som nu, tack vare skönhetsoperationer dessvärre ser mycket äldre ut än de 48 år hon är.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar