2012/12/17

"SM i nazireferens"

Jag har lyssnat rätt mycket på Filip och Fredriks podcast den senaste tiden. I likhet med Alex och Sigges podcast har jag nyligen upptäckt denna podcast och gottar mig således i ett massivt arkiv. Det blir ett flertal poddare om dagen med andra ord.

Ett ständigt återkommande samtalsämne i Filip och Fredriks podcast är sketchen/intervjun med Emma Andersson från deras TV program "Ursäkta röran (vi bygger om)" detta var runt 2002 - SM i nazireferens. Där (aka.) Robinson-Emma blir intervjuad av Filip Hammar som ständigt gör nazirefrenser under intervjun för att få reaktioner från Emma. Givetvis blir det inga reaktioner från henne, utan hon svarar glatt på alla frågor och missar varenda nazireferens som ges. Jag insåg inte då hur otroligt mycket skit Filip och Fredrik fick för denna sketch/ intervju. Emma hade objektifierats av dem, det var synd om henne och hela sketchen var rakt av i bad taste. Dessutom hade någon journalist/krönikör (fråga mig inte vem, för det minns jag inte) menat att om sketchen hade gjort på ett mer Monty Python vis hade den funkat, nu saknades humorn och det hela var bara så dåligt. Osv, osv.

Jag blir så förbannat upprörd när jag hör alla dessa negativa kommentarer. När jag såg den här sketchen var jag runt 16 år gammal och den gav mig en insikt jag faktiskt bär med mig än idag. Jag vill aldrig vara så dum och outbildad! 
Det menar jag inte som något elakt mot Emma Andersson, hon är säkert en jättehärlig kvinna med massor av bra kvaliteter. Men, att missa 51 nazireferenser under en hel intervju är inte helt ok (ja, vissa var ju väldigt långsökta, men likväl.) Och jag tycker inte synd om henne för detta, jag tycker faktiskt att det är fel av henne! Förintelsen ÄR något vi alla måste kunna åtminstone något om. Av respekt till offren, och av förståelse för det nu upptrappande hatet mot muslimer MÅSTE vi vara utbildade om förintelsen. Det är inte okej att hon som vuxen kvinna inte kan och inte förstår detta.

Men om jag vänder på myntet, om jag i Emmas situation blir intervjuad och någon häver ur sig massor med kommentarer jag inte riktigt hänger med i så skulle jag säkert också bara nicka och le, förhålla mig lite skönt passiv liksom. Men hon tar ändå ett aktivt deltagande i intervjun, hon väljer svastikan över solstickan och "vill ge Leni Riefenstahl en chans" över Jonas Åkerlund. Jag tappar liksom all sympati för henne. Jag tycker alltså att det Filip och Fredrik gjorde med denna intervju var riktigt jävla viktigt. De visade en bild av kvinnor och ett mediasverige som då var på väg käpprätt åt skogen! Det var precis då som silikonbrudarna trädde in i mediasverige på allvar och blev de nya kvinnoförebilderna, Emma var ju en postergirl för många tjejer i min ålder och hon visade att man skulle vara snygg och dum! Ja runkobjekt rent av... Återigen vill jag absolut påpeka att detta inte är ett påhopp mot Emma, hennes intentioner var förhoppningsvis inte att vara en sådan förebild. Men det fanns ett väloljat maskineri bakom henne, som spottade ur sig Linda Rosingar och Emma Anderssonar mot oss tjejer, och vi åt upp det med hull och hår! Kolla bara på hur Sveriges största bloggerska (kan vara självutnämnt, jag har ingen oberoende statistik på detta) ser ut idag - Kissie, som tycks vara en ytterst sympatisk tjej med hjärtat på rätt ställe, men som ser ut som hon är hämtad direkt ur Aktuell Rapport. Och nej, att lära sig om förintelsen tror jag nog inte står högst upp på hennes lista heller.


Slutligen vill jag tillägga att sketchen/intervjun med Emma Andersson - SM i nazireferens är absolut comedy gold! Otroligt rolig! Och även om det då hyssjades och vyssjades kring den stackars sårade Emma i mediasverige så vill jag att världen ska veta att det Filip och Fredrik gjorde faktiskt var förbannat viktigt och det har kommit att betyda väldigt mycket för mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar