2012/12/23

Fejkade designerväskor

Jag kände en gång en kluvenhet inför de fejkade handväskorna. Jag vet inte var jag ska börja. Givetvis hatar jag allt de fejkade väskorna står för, de personer som går runt med dessa väskor, rentav paraderar dem inför världen med enorm stolthet. "Titta nu lurar jag dem alla" känns det liksom som de säger. Och hur vet jag detta? Jo, därför att jag en gång var en av dem.

Jag var i London med två kompisar och hade av någon outgrundlig anledning inte tagit med mig en handväska. Seriöst, jag kan inte minnas varför, men det var en god anledning till varför jag inte tog med en. (kan rentav ha varit att jag helt enkelt inte orkade "släpa runt" på en, haha). Hursomhelst, vi hade shoppat hela dagen och satt nu och åt på en restaurang, (fruktansvärt äcklig mat kan jag tillägga, svindyrt var det dessutom). Planen var nu att gå ut på kvällen, och att jag satt med alla mina nyförvärvade prylar i diverse påsar runt mig, mitt Oyster card, leg och betalkort nerknölade och nu skavande mot låret i fickan, tillsammans med min astmamedicin och ett paket tuggummi. Insikten slog till, detta kommer att bli jättejobbigt i kväll! Vi gick då till en affär med snygga designerväskor uppslängda i mängder på väggen. Det fanns inget tvivel om att de alla var fejk fejk fejk! För övrigt undrar jag hur i hela friden de kunde ha denna butik öppen mitt på Oxford Street i centrala London, ett stenkast från Selfridges och Bond st? Jag köpte mig en väldigt snygg och stilren "Gucci" väska, £25, en absolut perfekt kopia. Den här väskan blev sedan den väska jag använde under den säsongen. Helt otippat. Och folk gick verkligen på det! Alla var mycket imponerade över min mycket dyra väska och hur fin den var, och jag bjöd på det. Förnekade aldrig att det inte var en äkta Gucci och rentav stoltserade med den, tryggt vetande att jag minsann inte hade betalat £800 för den. Då handtagen på väskan en efter en gick av och jag således började tejpa tillbaka dem tänkte jag att jag nu måste skaffa en ny fejkdesignerväska och började leta på nätet efter en värdig ersättare. Det blev aldrig en fejk designerväska som ersatte den, utan en helt vanlig väska från French Connection.

Sakta med säkert försvann idén om en fejkväska ur huvudet på mig och mina ögon började öppnas. Det slog mig en vacker dag då jag befann mig på jobbet och såg en knakelibrakfull tjej på dansgolvet, starkt orangefärgad hud, ett uppenbart resultat av billig brun-utan-sol, klädd i en riktigt ful och mycket osmickrande liten klänning, med en Louis Vuitton väska hängandes över armen. Hela hennes person bara osade fejk, och jag menar då inte sillisar och ankläppar, utan det syntes att denna tjej inte hade råd med LV väskor. Det var en uppenbarelse. Sedan den dagen såg jag de fejkade handväskorna nästan lysa i sina ägares grepp. Jag menar inte att alla som har fejkväskor ser lite trashiga ut, jag vill kanske till och med tro och hoppas att jag var beviset på det själv. Men jag upplever en upplysning kring fejkväskorna, jag ser dem. Det är som om alla fejkväskor har blivit målade med "spionpenna" och jag kan se "spionbläcket" med mina ögon.

Victoria Beckham AW12, klart man blir sugen!
Men jag förstår varför folk köper dem, klart man vill ha en snygg designerväska, men hur ska man kunna ha råd med dem?! I mitt fall var det inte riktigt ett aktivt val, det var mer det faktum att butiken fanns och de var i min prisklass. Till saken ska jag tillägga att jag har väääldigt svårt för fula väskor, jag hade med andra ord inte kunnat skutta in till Primark och köpt en för £8. Så dessa fejkade designerväskor var ett mycket enkelt val. Att tillägga till diskussionen är det givetvis fruktansvärt omoraliskt att köpa fejkade designerväskor, något jag känner mig lite kräkfärdig över numera. Jag syftar givetvis främst på barnarbete förstås.

Så vad gör man då? Jag kände själv, då "Gucci" väskan gick sönder som sagt att jag var tvungen att skaffa en ny fejkväska. Man blir nästan hooked, för det finns inget alternativ. Men tänk till, H&M, Zara, French Connection etc spenderar alla miljoooner på designers varje år som gör tolkningar på catwalktrender. För mig tar det ungefär två -tre månader att hitta nästa säsongs handväska numera. Jag arbetar med mycket hög framförhållning, minutiöst studerar jag de senaste catwalkkollektionerna för den uppkommande säsongen och sedan börjar jakten. Jag vet precis vilka väsk-lookar jag är ute efter, så jag kollar alla nya kollektioner i de "vanliga" butikerna, och sedan även reorna av de nuvarande kollektionerna. Och visst fan hittar jag väskor, helt fantastiska sådana. Väskan på bilden köpte jag på rea inför vårsäsongen 2012, så otroligt fin och verkligen perfekt för säsongen. Jag blev stoppad nästan varje dag av människor som undrade var den var ifrån! Men det finns förstås även jävligt mycket skit därute! Det värsta jag vet är fejk-gulddetaljer, ful-fejkläder (Jag är mycket för fejkläder, men det får fan inte vara fult!) och sladdrighet. Jag blir ärligt talat äcklad av de fula väskorna! Så det gäller att ha tålamod.

Ett perfekt exempel på hur äckligt fula billiga väskor kan vara

Moral of the story, köp inte fejkväskorna, för ni lurar dessvärre ingen. Köp heller inte fula billigare väskor, för då gör ni inga tjänster till någon. Utan var kritisk, sålla kollektionerna, och leta leta leta efter den perfekta väskan. Till detta vill jag även tillägga; spara inte till den perfekta designerhandväskan, för sanningen är att handväsktrenderna går säsongsvis. Det är bättre att köpa en skitsnygg billig handväska att ha under en säsong, då får man köpa en ny sedan till nästa säsong utan att det bränner ett hål i plånboken! Begränsa dig heller inte till vanliga butiker, leta även second hand och på underbara Etsy, där det finns BRUTALT vackra handgjorda väskor i rimliga prisklasser. Jag kan garantera att ingen annan kommer att ha samma väska, så då slipper man det problemet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar