2013/09/24

Ansiktstvätt för acne och känslig hy


Alla som lider av acne, vilken typ det än må vara, blir alltid tillsagd att "du behöver tvätta ansiktet bättre" för att finnarna magiskt ska försvinna. Vi vet att detta "goda råd" är helt värdelöst och inte stämmer. Många upplever att acnen blir värre med vissa ansiktstvättar, att hyn blir torr av andra, eller oljig av somliga.

I inlägget "Krämer du INTE ska använda om du har acne" nämnde jag en lista ingredienser i produkter man ska undvika som pesten om man lider av acne. En av de största bovarna i just ansiktstvättar är Sodium Laureth/Lauryl Sulfate (även kallat natriumaurylsulfat), som liksom "strippar" huden av dess skyddsbarriärer och naturliga oljor. Detta kan resultera i att huden reagerar genom att producera mer olja, att man får fler finnar eller att man får en generellt irriterad och stram hy.

Fresh Farmacy
Sedan inlägget "Vuxenacne en följetong" har min hy varit under kontroll. Så jag tänkte dela med mig av min ansiktstvättrutin. Jag har köpt ansiktstvätten Fresh Farmacy från Lush, den innehåller massor med "bra" ingredienser, bl.a. kamomill, lavendel och kalamin som alla hjälper till att lugna ner huden. Kalamin är även antiseptisk, vilket kan hjälpa till att bekämpa finnar. MEN den jäkeln innehåller även Sodium Laureth Sulfate! Därför känner jag att jag inte vill använda den dagligen. Så fyra dagar i veckan tvättar jag ansiktet med vanligt ljummet vatten, och de övriga tre dagarna tvättar jag med Fresh Farmacy. Jag väljer även att blanda dessa dagar, så att de inte kommer efter varandra, eller att de är på precis samma dagar varje vecka. Om min hy är extra torr en vecka kanske jag bara tvättar den en gång med Fresh Farmacy, och motsatt en annan vecka. Anledningen till att jag faktiskt har valt den här tvålen trots dess uppenbara brister är delvis för att den är skitbillig! Och om man sedan läser ingredienslistan så får man en insikt i hur mycket av vardera ingredienserna som finns i produkten. Ju mer av en viss ingrediens i produkten desto högre upp i ingredienslistan står den. Så Sodium Laureth Sulfate står i det här fallet mycket långt ner på listan och många av de "bra" ingredienserna står före. Alltså innehåller produkten en förhållandevis liten mängd SLS i det här fallet. Det är inte perfekt, men det funkar för mig.

Många undrar varför vatten alltid är så högt rekommenderat som ansiktstvätt, speciellt om man lider av acne eller har känslig hy. Blir man verkligen ren av att bara splasha vatten i ansiktet liksom? Sanningen om vatten är att det är ett naturligt lösningsmedel. Vad detta innebär är att vattenmolekylen har en svag naturligt obalanserad elektronisk laddning, detta kallas att molekylen är polär. Detta gör att vattenmolekylen kan lösa andra polära ämnen, salt exempelvis. Huden, när den är "smutsig" exempelvis efter en vanlig vardag, kommer att ha naturliga salter i sig, vilka då löses upp när du tvättar med bara vanligt vatten. Med andra ord så kommer smutsen att bäras bort då salterna löses upp. Du ska inte tvätta med för varmt vatten, då öppnar sig porerna och smutsen kan istället fastna i dem. Ljummet vatten duger finfint, gnugga inte huden med vatten eller våta tvättlappar, utan splasha med riklig mängd vatten 10-15 gånger. Då kan du garantera att all dagssmuts försvinner.


För övrigt ska man aldrig- ALDRIG, tvätt ansiktet med vanlig handtvål eller dushcreme. Dessa produkter innehåller på tok för starka ingredienser som garanterat kommer att störa den naturliga balansen i hyn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar