2013/08/13

Mineralsmink

I inlägget "Vuxenacne en följetong" skrev jag om min nyfunna kärlek till mineralsminket Bare Minerals. Så jag tänkte snacka lite om denna hype som är mineralsmink.

Varför är mineralsmink att föredra? Som foundation eller puder betraktat är det bra då konsistensen inte täpper porer samtidigt som den ger bra täckning och fin lyster. Som ögonsmink kan det vara mycket bra då känsliga ögon lätt kan irriteras av ögonskuggor, concealers med mera. Och som en person som lider av vuxenacne, eller acne över huvud taget innehåller dessa mineralrika produkter mycket smaskiga vitaminer och mineraler för huden så den kan skyddas och stärkas under dagen. Det är med andra ord en kanonbra idé!

Så jag använde Bare Minerals vanliga mineralfoundation i några månader och märkte en uppenbar skillnad i min hy. Det blev faktiskt bättre, färre finnar och en jämnare hudton. Dock upptäckte jag också att ju lägre tiden gick desto mer känslig blev jag för produkterna... Min hy kliade och kliade då jag sminkade mig, så till den grad att jag faktiskt slutade använda foundationen! Men varför??! Denna mirakelprodukt som ska vara så bra?!

Bare Minerals innehåller inget talk (hydrous magnesium silicate) eller majsstärkelse, som annars är vanliga bovar i billigt smink och som bidrar till irritation och... ja, du gissar rätt - Acne! Men Bare Minerals innehåller Bismuth Oxychloride. Bismuth Oxychloride ger en nästan krämig konsistens till mineralsminket och är också den komponenten i produkten som bidrar till "skimret", detta kallas även för syntetisk pärlemo. Oj så mysigt! Enligt Bare Minerals själva så är detta en fantastik naturlig produkt, såhär beskrivs det på deras hemsida:

"Bismuth Oxychloride is derived from a naturally occurring mineral and can commonly be found as a colorant in cosmetics."



Sanningen är att det givetvis inte finns någon fantastisk liten mineralgruva utanför Malaysia, där små sagodvärgar utvinner denna fantastiska mineral för att användas i Bare Mineralsprodukterna. Nej, detta framställs i ett laboratorium genom kombination av Bismuth, en biprodukt av grafit och kopparmetallutvinning, samt vatten och klorid, och är ett ämne något så när besläktat med... Arsenik(!) Ämnet är inte livsfarligt, trots att det låter så! (haha) Men ämnet är kristalliserat och kristallerna varierar i storlek, på mikronivå kan dessa olika stora kristallerna "skära" i huden och på så vis skapa irritation. Om man lider av Rosacea ska man alltså tok-undvika denna ingrediens!


Den osminkade sanningen om mineralsminket är att ALLT givetvis framställs i ett laboratorium, det finns inga charmiga zinkoxidgruvor eller vida gröna ängar med exotiska växter vars nektar oxiderar titaniumsaltet som används i mineralsminket. Detta sagt, så vill jag klargöra att mineralsmink fortfarande kan vara jättebra och supersnyggt, men man ska vara medveten om de så kallade "naturliga ingredienserna" och vilka implikationer de kan ha på känslig hy. 


Jag tänkte också tillägga att Bare Minareals Matte foundation inte innehåller Bismuth Oxychloride, och kan vara ett bra alternativ om man är känslig för denna ingrediens. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar