2013/01/29

Hårborttagning

Nu tänkte jag ge lite hårborttagningstips. Det jävligaste och tråkigaste jag vet är att vaxa benen och allt annat. Först vill jag göra det klart att jag absolut inte anser att man som kvinna bör vara hårfri, valet är upp till var och en. Jag trivs väldigt bra som hårfri, alltså ben, underarmar och bikinilinje. Jag har jättehåriga armar, något min kära mamma skrattat rått åt, hehe. Men de vill jag inte göra något åt. Har sett för många skräckscenarion på stubbiga och noppriga armar för att vilja bege mig in i det träsket! Plus att mitt hår på armarna är väldigt tunt och ljust, så det syns inte så bra ändå.

Då jag först gav mig in i hårborttagningsvärlden var det genom rakning. Som vi alla vet växer skiten ut omedelbart och att raka bikinilinjen är ju förknippat med rent vansinne! Dumt dumt dumt. Jag rakade även under armarna regelbundet. Jag hade rätt så grov hårväxt under armarna från en tidig ålder, så jag har alltid haft rätt dåligt självförtroende över det. En dag var jag vansinnigt förbannad över håret under armarna och bestämde mig för att det var nog! Jag hade vid det här laget köpt Veet cold wax strips eftersom jag använde dem för mina ben lite nu och då. (Helt värdelösa skitstrips förresten! Slösa fan inte pengar på dem!) Jag smällde på en vaxremsa under armarna, tog ett djupt andetag och drog bort skiten.
Jag. Trodde. Jag. Skulle. Dö.
Den smärtan, ojojoj, den smärtan var fan värre än då jag bröt näsbenet! Men jag gav mig fan på att jag skulle göra det. Tårarna strömmade ner för mina kinder, blodet ner från mina armhålor men visst klarade jag det. Det tog typ en och en halv jävla timme. Men jag var ändå glad att det var gjort! Jag var dock jävligt dålig på att underhålla det och ett halvår senare var det en jävla regnskog igen!!! Smärtan jag visste väntade mig gjorde att jag höll emot i nästan en månad innan jag tröttnade på den förbannade rakningen igen. Vid det här laget hade jag slutat slösa pengar på Veet cold wax strips och gått över till deras warm wax istället. Mycket mer effektivt och det gjorde inte alls lika ont! Så jag drack en öl, och drog igång. Det gjorde nästan precis lika ont som första gången, men den här gången gick allt lite snabbare. Jag visste ju vid det här laget vad jag gjorde. Sen underhöll jag det ordentligt och det gör liksom inte alls så värst ont längre. Klart det känns och är obekvämt, det ska jag inte hymla med men när det är gjort så slipper man bry sig under en hel fantastisk månad! Se bara till att det växer ut relativt mycket hår till nästa gång du vaxar, så du blir av med skiten på en och samma gång liksom.

Världens bästa vax!

Att raka bikinilinjen har som sagt alltid varit fruktansvärt obehagligt, krångligt och obekvämt. Känns också jävligt onödigt eftersom huden blir så irriterad så man inte kan göra det på samma dag som man ska synas i bikinin. Då måste man göra det dagen innan, vilket innebär att det redan syns stubb dagen efter. Äh värdelöst. Så snart jag började använda warm wax började jag då vaxa bikinilinjen. Återigen, detta är obekvämt, men det gör inte vansinnigt ont. Vad man kan göra är att lägga tryck på området som vaxats direkt efter att man dragit bort remsan. Det är rätt bra och tar bort den värsta smärtan.
Ett vax jag provade en gång var Andrea Brazilian Hard Wax. Det är så otroligt annorlunda i jämförelse med Veets warm wax. Man använder inga remsor tro det eller ej! Utan först tar man på en olja på huden (den finns i boxen) och sedan smetar man på vaxet, väntar tills det stelnar och liksom tar hela "kakan" och drar bort. Det blir helt superlent! Det gjorde skitont, men wow vilka resultat! Tar även bort de små jävliga håren som alltid blir kvar.


Vaxning av benen har alltid varit något jag bävar inför. Nej ont gör det inte, men förbannat tråkigt är vad det är! Vanligtvis tar det mig en och en halv timme att göra båda benen, då går jag igenom en hel burk vax, så det blir inget över till bikinilinjen och underarmarna :( Med andra ord så blir det förbannat dyrt att vaxa varje månad. Jag gav upp alltför ofta och gick runt med håriga ben istället. Orkar liksom inte bryyy mig! Jag bor ändå trots allt i England, här är det aldrig soligt tillräckligt länge för att man ska kunna ha kjol eller shorts.

Så en dag köpte jag den här rackaren, Braun Silk Epil 7. Den var på rea och jag hade funderat ett bra tag på att köpa en, så jag slog till. Är så himla nöjd!!! Nu behöver jag liksom inte bry mig om kostnaderna kring vaxningen längre. Eftersom den är helt vattentät kan man använda den i duschen och badet med. Det varma vattnet blir som en extra bedövning så det gör inte ont alls! Och hör på detta! Vanligtvis tog det mig som sagt en och en halv timme att vaxa båda benen. Häromdan gjorde jag dem Båda medan jag väntade 10 minuter på min hårinpackning. Tadaaa! Jag kan liksom inte rekommendera den nog! Min stackars syster testade den lite på ena benet och skrek som en stucken gris av smärta. Hon vaxar inte benen ofta så jag tror att man måste vara van vid vaxning för att tycka det är ok med epilering. Sedan är det också sant att ju mer man använder den desto tåligare blir man. Första gången jag epilerade gjorde det märkbart mer ont än andra gången. Jag använder fortfarande vaxning till bikinilinjen eftersom jag tycker det är bekvämast. Ska införskaffa Andrea Brazilian Hard Wax igen, så vansinnigt bra!

Ok lite kortfattat då, vad bör man inte slösa pengar på:
- Hair Removal cream, vilka former och märken de än kommer i så gör de samma sak som rakning. Raka istället så slipper du alla starka kemikaliekrämer som svider och är allmänt obehagliga för din hud.
- Veet cold wax strips har jag redan nämnt, man får inte tillräckligt många i paketet och de tar inte bort håret så värst effektivt.
- Billiga hot wax lösningar. Provade Superdrugs (affär i samma stil som Boots, finns överallt här i England) egna hot wax, två för £8. Kanon liksom! Äh, värdelöst var det, kletigt och klistrigt och drog av halva huden istället för håret. Nej usch och fy då är det bättre att satsa på bättre produkter.

Vaxtips: Torrexfoliera huden innan, då blir du av med döda hudceller och håren reser sig och blir lättare att komma åt. Drick en kopp kaffe, koffeinet höjer din smärttröskel. Smörj inte huden direkt efter, porerna måste få chans att återhämta sig innan de kan blockas med krämer och lotions. Vänta en timme istället.


Det jag vill göra härnäst är dock att testa Philips Lumie, men ja den kostar ju också typ £400... Plus att jag tror att min hy kanske är för blek för att använda det... Men men, drömma kan man :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar